✅ سیاست پولی انبساطی و رونق بورس در اقتصاد ایران تحریریه اندیشکده اصل - سیاست پولی انبساطی یکی از مهم ترین ابزارهای بانک های مرکزی برای تحریک فعالیت های اقتصادی در دوره های رکود یا کاهش رشد اقتصادی است. این سیاست معمولاً از طریق کاهش نرخ بهره، افزایش نقدینگی و تسهیل دسترسی به منابع مالی اجرا می شود. در چنین شرایطی، بازار سهام اغلب یکی از نخستین بخش هایی است که به این سیاست واکنش مثبت نشان می دهد. در اقتصاد ایران، هرچند سازوکار سیاست پولی با اقتصادهای توسعه یافته تفاوت هایی دارد، اما افزایش حجم نقدینگی و کاهش نسبی جذابیت بازارهای کم ریسک می تواند سرمایه ها را به سمت بورس هدایت کند. هنگامی که بانک مرکزی با تزریق پول به اقتصاد یا کاهش هزینه تامین مالی، شرایط اعتباری را تسهیل می کند، شرکت ها امکان بیشتری برای تامین سرمایه در گردش و اجرای طرح های توسعه ای پیدا می کنند. این موضوع می تواند به رشد تولید، افزایش فروش و در نهایت بهبود سوداوری بنگاه های بورسی منجر شود. از سوی دیگر، رشد نقدینگی باعث می شود بخشی از سرمایه های سرگردان جامعه به دنبال بازاری برای حفظ ارزش دارایی ها باشد. در اقتصاد ایران که همواره با نگرانی های تورمی مواجه است، بورس می تواند به یکی از مقاصد اصلی این منابع تبدیل شود. افزایش تقاضا برای سهام نیز به رشد شاخص های بازار سرمایه کمک می کند. با این حال، تاثیر سیاست پولی انبساطی بر بورس ایران همواره مثبت و پایدار نیست. اگر افزایش نقدینگی بدون رشد متناسب تولید صورت گیرد، تورم تشدید می شود و هزینه های شرکت ها افزایش می یابد. در چنین شرایطی، هرچند ممکن است ارزش اسمی سهام رشد کند، اما بازدهی واقعی سرمایه گذاران کاهش می یابد. همچنین تجربه سال های گذشته نشان داده است که ورود حجم بالای نقدینگی به بازار سرمایه می تواند زمینه ساز شکل گیری حباب های قیمتی شود. بنابراین، سیاست پولی انبساطی زمانی می تواند به رونق پایدار بورس منجر شود که در کنار ان ثبات اقتصادی، کنترل انتظارات تورمی و بهبود فضای کسب وکار نیز دنبال شود. در غیر این صورت، رشد بازار سهام ممکن است صرفاً بازتاب افزایش نقدینگی باشد و نه نشانه ای از بهبود واقعی اقتصاد. بورس زمانی از سیاست پولی انبساطی بیشترین بهره را می برد که پول جدید به سمت تولید و سوداوری شرکت ها هدایت شود، نه صرفاً به سمت سفته بازی و افزایش قیمت دارایی ها. 📌 اصل؛ علم، ارتباط، اجرا https://t.me/aclclub
-
hamid
#وسپه تقریبا دو ماه از بازگشایی میگذره سهم تشتک سازی حداقل 70درصد رشد کرده این نماد نه تنها بازدهی نداشته بلکه منفی هم شده قابل توجه کسانی که میگن بنیادی هست و مخصوصا قابل توجه حقوقی این نماد
-
پرهام
#کرومیت اصل فروش ها چند ماه اینده است.
-
ایمان استراتژیست
عیار این که حکشتی و اینها باز شده و برگشتیم به تجارت این دو مفهموم داره قبلن اشاره ای کردم افزایش تقاضای ارزی کاهش قیمت کالا و بهتر بگم تثبیت چون همیشه همه چی بالا بوده پایین اومدن عجیبه پس تثبیت به خاطر افزایش عرضه اینو قبلن گفتیم بزودی بهتر متوجه این نکته خواهی شد وگرنه خبری نشده که تتر داره میره بالا علت اینه خواه یا ناخواه به سقف کانال خواهیم رسید قبل این حرکت ها اینها رو توضیح دادیم که چی میشه در کالا و..
-
آقا رضا
#ومهان در ارزندگی ومهان که بحثی وجود نداره . فقط نمی دونم هدف حقوقی یا بازیگر این سهم چیه که تو بازار مثبت سهم رو صف فروش می کنه
-
علی
کروی به خاطر اختلال بانکها ،سود برخی سهامداران ،توسط سپرده مرکزی واریز شده،و برگشت خورده،لازم است حساب بانکی سجام، از بانکهای بدون مشکل انتخاب وپیش فرض انتخاب شود ، 2-3روز بعد مجددا واریز می شود،خودم هم ، همین مشکل را داشتم…
-
وبملت سهام بانک های دیگه سود بیشتری دادن تا وبملت این مدت کوتاه فهمیدم باید وبملت بیشتر بیست درصد سهم سبدم نباشه چون داره کل بازار رو مدیریت میکنه نه فقط یه سهم رو این به ضرر سهام داره
-
شپلی منم مجموع سهامم در شپلی شد 7 میلیون و 5 میلیون هم شمواد.اونم واقعا خوبه و مثل این قطعا رشدهای شدیدی در انتظارشه. همچنین ارتقای سهم و تابلو
-
خبنیان قسم میخورم بزودی بالای 300میبره
-
محمد
سبجنو واقعادم این شرکت گرم هم سهم منطقی بعد مجمع باز شد و هم طبق قولشون به موقع سود و واریز کردن در ضمن مال من بانک تجارت بود که دیشب بحساب اومد با اینکه مبلغ بالا بود
-
زائر
حکشتی چه صف خریدی داره