ایا واقعاً صحبت از افزایش نرخ بهره بود؟ بخش قابل توجهی از نگرانی اخیر بازار سرمایه ناشی از یک سوبرداشت بود. اظهارات وزیر اقتصاد درباره نرخ های سیاستی بانک مرکزی بود، نه نرخ بازده اوراق اخزا که مبنای نرخ بدون ریسک و ارزش گذاری بسیاری از دارایی ها در بازار سرمایه است. نکته مهم دیگر اینکه، شورای پول و اعتبار دیگر وجود خارجی ندارد و با اجرای قانون جدید بانک مرکزی، اختیارات ان به هییت عالی بانک مرکزی منتقل شده است. بنابراین، از نظر حقوقی، استفاده از عبارت «نرخ شورای پول و اعتبار» دیگر دقیق نیست و اصطلاح صحیح، نرخ های سیاستی مصوب هییت عالی بانک مرکزی است. این دو نرخ نیز ماهیت کاملاً متفاوتی دارند: نرخ های سیاستی بانک مرکزی، نرخ هایی هستند که در چارچوب سیاست پولی تعیین می شوند. نرخ بازده اوراق اخزا، یک نرخ کاملاً بازاری است که بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد و هزینه موثر تامین مالی و نرخ تنزیل در بازار سرمایه را منعکس می کند. در عمل، انچه بیش از همه بر ارزش گذاری سهام اثر می گذارد، نرخ موثر تامین مالی و بازده اوراق اخزا است؛ نرخی که بازار مدت هاست ان را در قیمت ها لحاظ کرده است. بنابراین، وایرال شدن این برداشت که «قرار است نرخ بهره افزایش یابد» بدون وجود تصمیم رسمی از سوی هییت عالی بانک مرکزی، تنها موجب افزایش ریسک ادراکی، تشدید نگرانی سهامداران و ایجاد نوسان غیرضروری در بازار شد. در بازار سرمایه، دقت در تفکیک مفاهیم و استفاده از اصطلاحات صحیح، به اندازه خود تصمیمات اقتصادی اهمیت دارد؛ زیرا گاهی یک برداشت نادرست می تواند بیش از یک تصمیم واقعی، به بازار اسیب بزند.
-
مارکوس
#شیران من نمیدونم، این سهم باید تا اخر سال 20 هزار تومن بشه. میخواد با دلیل بشه میخواد بی دلیل بشه. خودش میدونه. پول یه خونه رو پاش گذاشتیم باید تا اخر سال حداقل همونو به ما برگردونه. تامام🤑🤑🤑
-
استاک مارکت
#زبینا 500 هکتار هم باغ پسته دارد…
-
دکتر بورس منشیان اصل
#زکشت خرید جدید ، امروز شنبه شش تیر ماه ، به به عجب حمایتی، دمت گررررم هر کی هستی ، خیر پول ت ببینی
-
وبملت حقوقی وبملت یه عده پیر مردن که جسارت ریسک سودای 80ـ90 درصدی هم ندارن میان یه 20ـ40 درصد میگیرن خالی میکنن باز دوباره پله ای یا تو کف کف می خرن باز دوباره روز از نو روزی از نو😂😂
-
ثشاهد داداش منم میتونم بگم 30میلیون سهم دارم بازیگر سهمم و ازاین حرفها.یادم افتاد به سال 98و کانالها… بنده شخصا فردا از سهم خروج میزنم اگه حتی سهم ازاینجا ده هزار درصد رشد کنه مبارکتون باشه.خدانگهدارتون
-
hv
#شاخص_بورس #رانفور #وبصادر تمام مشکلات بوجوده امده در سیستم بانکی به روز نبودن زیرساخت های انفورماتیک انها است و همه ی این مشکلات از ناتوانی و ناکارامدی مدیران و متخصصان بی سواد تحمیلی در این شرکت است شرکتی همانند رانفور بیش از 6 سال است که سهامداران خود را به خاک نشانده وهیچ رشدی نداشته است این شرکت تحت نظر بانک ناتوان مرکزی است.
-
مهندس لطیفی نژاد
وبملت وبملت فقط ط هاش سود میدن خودتون تا اخرش رو بخونید
-
وبملت کاشکی از فردا اینجا ضررهاتون رو هم اعلام کنید
-
iman 84
فملی بعد چند سال برگشتم تو بورس نمیدونم چرا نظرات بخر بخر جا نمونی و تارگت های فضایی دوستان عجیب منو یاد سال سیاه 99 میندازه! خلاصه اینکه دو دستی سرمایتون رو بچسبین وقتی دود شد رفت هوا هیشکی نمیاد بگه حالت چطوره. شایدم من مار گزیدم از ریسمان سیاه و سفید میترسم… خواهیم دید چه خواهد شد!
-
[email protected]
میگم پیش بینی های خوبی کردیا! خفنر یک ماهه صف خریده نزدیک 100 درصد امد بالا کبافق هم امیدوارم راه خفنر را بره