جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
پشت بازوهای بورسی | boursepooshtbazoo
۱۹:۴۱:۳۱ ۱۴۰۵/۰۴/۰۶

ایا واقعاً صحبت از افزایش نرخ بهره بود؟ بخش قابل توجهی از نگرانی اخیر بازار سرمایه ناشی از یک سوبرداشت بود. اظهارات وزیر اقتصاد درباره نرخ های سیاستی بانک مرکزی بود، نه نرخ بازده اوراق اخزا که مبنای نرخ بدون ریسک و ارزش گذاری بسیاری از دارایی ها در بازار سرمایه است. نکته مهم دیگر اینکه، شورای پول و اعتبار دیگر وجود خارجی ندارد و با اجرای قانون جدید بانک مرکزی، اختیارات ان به هییت عالی بانک مرکزی منتقل شده است. بنابراین، از نظر حقوقی، استفاده از عبارت «نرخ شورای پول و اعتبار» دیگر دقیق نیست و اصطلاح صحیح، نرخ های سیاستی مصوب هییت عالی بانک مرکزی است. این دو نرخ نیز ماهیت کاملاً متفاوتی دارند: نرخ های سیاستی بانک مرکزی، نرخ هایی هستند که در چارچوب سیاست پولی تعیین می شوند. نرخ بازده اوراق اخزا، یک نرخ کاملاً بازاری است که بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد و هزینه موثر تامین مالی و نرخ تنزیل در بازار سرمایه را منعکس می کند. در عمل، انچه بیش از همه بر ارزش گذاری سهام اثر می گذارد، نرخ موثر تامین مالی و بازده اوراق اخزا است؛ نرخی که بازار مدت هاست ان را در قیمت ها لحاظ کرده است. بنابراین، وایرال شدن این برداشت که «قرار است نرخ بهره افزایش یابد» بدون وجود تصمیم رسمی از سوی هییت عالی بانک مرکزی، تنها موجب افزایش ریسک ادراکی، تشدید نگرانی سهامداران و ایجاد نوسان غیرضروری در بازار شد. در بازار سرمایه، دقت در تفکیک مفاهیم و استفاده از اصطلاحات صحیح، به اندازه خود تصمیمات اقتصادی اهمیت دارد؛ زیرا گاهی یک برداشت نادرست می تواند بیش از یک تصمیم واقعی، به بازار اسیب بزند.

فالورها 2373
تاثیر (Imp) 662.0
بازدید 662
تعامل (Eng) 9.0
لیست اخبار