جزئیات خبر | فروم
بازگشت به خانه
خسرو طاهری | mafiya
۱۶:۴۸:۵۲ ۱۴۰۵/۰۴/۰۶

وبملت اگر بخواهیم با توجه به تجربیات جهانی و در عین حال شرایط خاص بازار سرمایه ایران (تورم بالا، عمق کم بازار، نقش پررنگ حقوقی ها و بی اعتمادی سرمایه گذاران) یک الگوی ترکیبی طراحی کنیم، من چنین بسته ای را پیشنهاد می کنم: 1. تعهد عدم فروش حقوقی ها (Lock-up هوشمند) سهامداران عمده و حقوقی های بالای 5 یا 10 درصد، در دوره های رونق شدید بازار یا بعد از حمایت از سهم، متعهد شوند حداقل 30 تا 90 روز بیش از درصد مشخصی از سهام خود را نفروشند. هرگونه فروش خارج از این سقف باید از چند روز قبل افشا شود. این مدل شبیه محدودیت های فروش سهامداران عمده در بسیاری از بورس های دنیا است. 2. مالیات بر نوسان گیری کوتاه مدت به جای ممنوعیت فروش، دوره نگهداری کوتاه مدت مشمول مالیات شود: مدت نگهداریمالیات فروشکمتر از 7 روز5% سود7 تا 30 روز3% سود1 تا 3 ماه1% سودبیشتر از 3 ماهصفر این مدل در برخی کشورها به صورت مالیات بر سود کوتاه مدت وجود دارد. 3. محدودیت برای خرید و فروش های بسیار سریع مثلاً: خرید امروز → فروش از دو روز بعد. یا حداقل T+3 برای برخی نمادهای پرالتهاب. نه 6 ماه؛ چون نقدشوندگی بازار را از بین می برد. 4. بازارگردانی اجباری و واقعی حقوقی ها فقط هنگام رشد فروشنده نباشند. تعهد: اگر سهم 15% تا 20% افت کرد، بازارگردان موظف به حمایت شود. در مقابل، از مشوق مالیاتی برخوردار گردد. 5. ممنوعیت عرضه های سنگین حقوقی در شرایط بحرانی مثلاً: اگر شاخص کل بیش از 10% در یک ماه افت کرد: حقوقی ها نتوانند بیش از 5% میانگین حجم ماهانه خود فروشنده باشند. این ابزار در بحران های مالی دنیا سابقه داشته است. 6. صندوق تثبیت واقعی و قدرتمند در بسیاری از کشورها نهادهای تثبیت کننده بازار وجود دارند. پیشنهاد: بخشی از کارمزد معاملات، بخشی از سود شرکت های دولتی، و بخشی از درامد عرضه های اولیه به صندوق تثبیت منتقل شود تا در ریزش های هیجانی وارد عمل شود. 7. محدودیت برای فروش مدیران شرکت مدیرعامل و اعضای هییت مدیره: اگر سهم شرکت را خریدند، تا 6 ماه حق فروش نداشته باشند. این قانون در بسیاری از بورس ها برای جلوگیری از سواستفاده اطلاعاتی وجود دارد. مدل پیشنهادی نهایی برای ایران برای سهامداران خرد ❌ ممنوعیت 6 ماهه فروش نداشته باشند. ✅ فروش در کمتر از یک هفته مشمول مالیات شود. برای حقوقی ها ✅ فروش سنگین با اطلاع رسانی قبلی. ✅ سقف فروش در دوران بحران. ✅ تعهد بازارگردانی. برای مدیران و سهامداران عمده ✅ دوره عدم فروش 3 تا 6 ماهه. برای کل بازار ✅ صندوق تثبیت قدرتمند. ✅ مالیات بر سفته بازی کوتاه مدت. ✅ تشویق سرمایه گذاری بلندمدت. به نظر من اگر این بسته به صورت همزمان اجرا شود، هم جلوی ارسن لوپن های بازار و سفته بازی افراطی گرفته می شود و هم ویژگی اصلی بورس یعنی نقدشوندگی از بین نمی رود؛ مشکلی که در ممنوعیت مطلق فروش برای همه سهامداران به وجود می اید.

لیست اخبار