جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
نوسان آپشن | ETF | سهام | etfirn
۱۲:۳۶:۵۰ ۱۴۰۵/۰۴/۰۷

#درددل_تکراری بازار سرمایه یا مسابقه صف نشینی؟ همیشه ما ایرانی ها انگار باید با کل دنیا فرق داشته باشیم؛ از قوانین و اقتصاد گرفته تا بازار سرمایه، خودروسازی، بنزین، اموزش و هزار موضوع دیگه. انگار علاقه عجیبی داریم هر چیزی که دنیا سال ها ازمون و خطاش کرده رو کنار بذاریم و یه نسخه «من دراوردی» ازش بسازیم. نسخه ای که معمولاً نه اصول مشخصی داره، نه خروجی درستی؛ مگر برای رانت، دلالی و سواستفاده. نمونه واضحش همین بازار سرمایه است. واقعاً چرا باید بازار قفل باشد؟ چرا دامنه نوسان 3 درصدی باعث شود یا صف خرید ببینیم یا صف فروش؟ عملا شما وقتی بازار صف هست در هر دو حالت خرید و فروش کاری نمیتوانی انجام دهی صرفا وقتت تلف میشود . مثلاً من تحلیل کردم و می خواهم وبملت را 20 درصد پایین تر بخرم. چرا باید یک هفته یا دپ هفته منتظر بمانم تا شاید قیمت به ان محدوده برسد؟ تازه وقتی رسید، دوباره سهم قفل صف خرید شود و حالا اینبار دستم به خرید نرسد! درسته که قیمت مثلا امده حدود 18 درصد منفی من میخوام در ان قیمت بردارم اما نمیشود !!!!!! نمی گوییم دامنه نوسان را حذف کنید؛ چون ظاهراً در این قفل بودن بازار #منافعی برایشان وجود دارد. حداقل اینو منطقی کنید مثلا +_10 . اگر سهمی نیاز به اصلاح 8 یا 10 درصدی دارد، بگذارید در همان روز یا طی دو روز به تعادل برسد. این صف های فرسایشی فقط وقت، سرمایه و اعتماد سهامدار را نابود می کند و مردم را بیش از پیش به سمت بازارهای دیگر می فرستد. اتفاقاً اگر قیمت ها ازادتر حرکت کنند، سهامدار هم مجبور می شود اموزش ببیند، ارزش ذاتی سهم را بشناسد و بر اساس تحلیل تصمیم بگیرد؛ نه اینکه فقط رنگ تابلو و صف خرید و صف فروش را دنبال کند. الان برعکس شده؛ صف خرید مردم را هیجان زده می کند، صف فروش هم مردم را می ترساند. نتیجه؟ رفتار گله ای، نه کشف قیمت. بازار سرمایه باید محل کشف قیمت باشد، نه مسابقه صف نشینی. خواهشاً این ساختار را اصلاح کنید. دامنه نوسان 3 درصدی واقعاً در شان بازار سرمایه ایران نیست. #بورس #بازار_سرمایه #دامنه_نوسان #صف_خرید #صف_فروش #سازمان_بورس #رییس_سازمان_بورس #اعتراض #سهامدار #شفافیت 📢 @eTFIRN

فالورها 859
تاثیر (Imp) 115.0
بازدید 115
تعامل (Eng) 3.0
لیست اخبار