چرا مارکت کپ بسیاری از شرکت های تولیدی کمتر از ارزش دفتری ان هاست؟ به صورت شهودی انتظار داریم شرکت هایی که دارایی های فیزیکی و سرمایه گذاری های سنگینی دارند، حداقل در حوالی ارزش دفتری خود معامله شوند. اما در عمل، بسیاری از شرکت ها با نسبت P/B بسیار پایین معامله می شوند. پاسخ را می توان با مفهوم سود باقیمانده (Residual Income) توضیح داد: RI=B×(ROE-re) که در ان: • ROE: بازده حقوق صاحبان سهام • re: بازده مورد انتظار سهامداران • B: حقوق صاحبان سهام اگر: ROE> re شرکت برای سهامداران ارزش اقتصادی ایجاد می کند و می تواند با ارزشی بالاتر از ارزش دفتری معامله شود. اما اگر: ROE<re شرکت اگرچه ممکن است سود حسابداری داشته باشد، اما ارزش اقتصادی ایجاد نمی کند و سود باقیمانده ان منفی خواهد بود. در مدل سود باقیمانده: ارزش شرکت =حقوق صاحبان سهام ابتدای دوره + ارزش فعلی سودهای باقیمانده بنابراین، اگر ارزش فعلی سودهای باقیمانده اتی منفی باشد، ارزش بازار می تواند کمتر از ارزش دفتری قرار گیرد. بازار دارایی ها را ارزش گذاری نمی کند؛ بلکه توان دارایی ها در ایجاد بازدهی بالاتر از هزینه سرمایه را ارزش گذاری می کند. نمونه بارز این موضوع را می توان در صنعت نیروگاه مشاهده کرد؛ جایی که به دلیل قیمت گذاری دستوری، بازده حقوق صاحبان سهام بسیار پایین تر از بازده مورد انتظار سرمایه گذاران قرار گرفته و در نتیجه بازار، این دارایی ها را با تخفیف ارزش گذاری می کند. بازار به دارایی پاداش نمی دهد؛ به بازده دارایی پاداش می دهد. @mohsenafsharmanesh
-
stock & options
#الپاکو •️ شرکت الومینیوم پارس اکسید کسرا طی عملکرد 1 ماهه منتهی به 1405/03/31 مبلغ معادل 1,032,215 میلیون ریال، از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 439 درصد رشد داشته است. •️ الپاکو طی عملکرد 3 ماهه سال مالی منتهی به 1405/12/29 مبلغ 1,123,312 میلیون ریال درامد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 348 درصد رشد داشته است.
-
مهدی ازاد
خودرو صف خرید میلیاردی مبارک 😏
-
Parvin
فزر افزایش سرمایه فزر مورد تایید حسابرس قرار گرفت
-
Amir000111 Amiri
ثشرق من این سهم رو ندارم.ولی با بررسی سابقه سهم بنظرم نهایت یه منفی 3 میخوره و میاد بالا به هدف اول تقریبا 2500 تومن..یک رشد 40 تا 50 درصدی تقریبا شارپ داره.البته شرایط بازار هم مهمه
-
چوبین⭐⭐⭐
خگستر چوبین # اصلاح تا 310 الی 290 محتمل . اونجا بررسی می کنم البته با توجه به تحلیل های سیستماتیک که دارن .شاید شرایط سخت. هم بشه
-
احسان
#فملی سهامی که اینده خوبی دارد
-
فزر افزایش سرمایه فزر تایید شد
-
Mohanad Delaram
تلیسه نگه داریم یا بفروشیم ؟مقاومت بعدی چنده؟
-
احسان
#وتجارت سهامی که خوب مدیریت می شود
-
عباس شفیعی
#حتوکا قدر زر. زرگرشناسد. قدر گوهر گوهری