جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
فردانامه _حسن کاظم‌زاده | fardaname
۱۵:۱۹:۴۸ ۱۴۰۵/۰۴/۰۶

#تحلیل_بازار نوسانی اما متعادل 🟨 بورس امروز را با تقاضای خوبی شروع کرد اما در ادامه فشار فروش افزایش پیدا کرد و شاهد نوسان منفی در بسیاری از نمادهای پرتراکنش بودیم. البته در انتهای معاملات، فضا در تعادل بود و 50 درصد از نمادها در محدوده ی مثبت و 50 درصد در محدوده ی منفی معامله می شدند. تجربه تلخ اصلاح ها و ریزش های چند سال اخیر بعد از یک رشد در بورس باعث شده است، به محض اینکه نماد یا گروهی شل می شود، معامله گران کوتاه مدتی با سرعت دست به فروش بزنند. به همین دلیل به راحتی نمادهایی را می بینیم که از صف خرید به صف فروش رنج کشیده می شود. در مجموع همان حرف تکراری را باید بازهم بگوییم؛ فعلا در بازار تنها سهم های دارای پتانسیل با وضعیت بنیادی مطمین رشد خواهند کرد و نباید هر نمادی را خرید. بعد از اینکه تقاضای انفجاری بورس در یک ماه چند روز اخیر موفق شد سهام بخرد، حالا باید تقاضای جدیدی وارد بازار شود تا بتواند این متقاضیان عطشان را راضی کند، اتفاقی که در بسیاری از سهم های پرتراکنش و پرمعامله ی اخیر نخواهد افتاد. باز هم شایعه نرخ سود 🟨 امروز مجددا شاهد پخش شدن یک شایعه در مورد نرخ سود سپرده و اوراق بودیم. واقعیت این است که نرخ سود مدتهاست در بازار تعیین می شود و برای اینکه نرخ سود اوراق دولتی را متوجه بشوید، باید به سایت فرابورس سر بزنید. نرخ سود مدتهاست از اتاق های دربسته و جلسات شوراها در نمی اید. حالا ممکن است مثلا نرخ تصنعی 23 درصد سپرده هم تغییر کند مثل نرخ تصنعی اوراق در حراج ها که در سال جدید واقعی شد. اما خود نرخ سود ممکن است در ماه های پیش رو افزایش پیدا کند. قبلا هم چند بار در کانال نوشته شد که فعلا در تحلیل ها نرخ سود بدون ریسک را 40 درصد در نظر بگیرد و این انتظار را داشته باشید که تا انتهای تابستان ممکن است تا 42-43 درصد بالا بیاید. ستاره، شستا، تاپیکو 🟨 شستا در داغی بورس سال 99 وارد بازار شد و همان موقع نیز در رشد خاطره ی شیرینی برای دارندگان رقم زد. البته برای کسانی که در پیک های قیمتی خریدند و با 50 درصد ضرر خارج شدند نیز تجربه ی تلخی از خودش به جا گذاشت. حالا مجددا شاهد تکرار شدن نام این نماد و همچنین تاپیکو در فضای مجازی بورسی هستیم. اخیرا دو معامله بلوکی بین دولت و تامین اجتماعی روی پالایشگاه نفت ستاره ی خلیج فارس انجام شده که اگر ان نرخ ها را معیار قرار دهیم، خالص ارزش دارایی های شستا و تاپیکو به صورت قابل توجهی بالاتر از گذشته براورد خواهد شد. البته باید توجه داشت برای سهامدار خرد شستا و تاپیکو در نهایت سودی که از محل ستاره میسر می شود اهمیت خواهد داشت. اما در مورد عرضه ی اولیه این پالایشگاه، به نظر نمی رسد در کوتاه مدت امکان عرضه ی اولیه ستاره وجود داشته باشد. لذا اگر شستا یا تاپیکو می خرید، اول باید به ارزش خالص دارایی های این دو نماد توجه کنید و دوم به سود سال مالی جاری و اتی. در غیر اینصورت ممکن است بازهم در روزهای اتی اسیر شایعات مثبت و منفی شوید. بدن ها در حال سرد شدن 🟨 بعد اینکه تفاهم اتمام جنگ امضا شد، چند روزی حال و هوای همه تمام شدن بحران رابطه با امریکا و حل شدن یک شبه ی همه مشکلات بود. اما حالا با گذشت چند روز، بدن ها در حال سرد شدن است و به مرور شاهد رفتار با هیجان کمتر در بین فعالان اقتصادی هستیم. هم در بازار دلار این موضوع را شاهد هستیم و هم در بازار سهام. در هر صورت گذر از این تفاهم و رسیدن به یک توافق جامع زمان خواهد برد و نباید با هیجان انتظارات مثبت بالا در خود ایجاد کنیم. توجه به یک نکته ضروری است، رفتار هیجانی منفی در بازارهای طلا، ملک و ماشین در اردیبهشت ماه که باعث شد با قیمت های نسبتا بالا یکسری خرید انجام شود، حالا در شرایط رکودی علاوه بر زیاد، امکان نقدشوندگی را نیز برای فعالان ان بازارها محدود کرده است. در بورس نیز باید همین احتیاط و پذیر از هیجان را داشته باشیم. ✍️ حسن کاظم زاده 📱 @fardaname

فالورها 23572
تاثیر (Imp) 2704.0
بازدید 2704
تعامل (Eng) 103.0
لیست اخبار