🔵اگر منابع طبیعی ایران را بین مردم تقسیم کنیم، سهم هر ایرانی چقدر می شود؟ بر اساس امارهای موجود، ارزش سرانه دارایی های طبیعی ایران حدود 292 هزار دلار براورد شده است؛ یعنی اگر ارزش منابعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، فلزات و بخشی از دارایی های طبیعی کشور را به صورت نظری بین جمعیت تقسیم کنیم، سهم هر ایرانی نزدیک به این رقم خواهد بود. 🔸اما نکته مهم اینجاست: این عدد به معنی پول نقد قابل برداشت برای مردم نیست. منابع زیرزمینی تا زمانی که استخراج، فراوری، صادر یا به محصول با ارزش افزوده تبدیل نشوند، فقط یک دارایی بالقوه هستند؛ نه درامد واقعی. ایران از نظر ثروت طبیعی در جایگاه بالایی قرار دارد و طبق این گزارش، با سرانه 292 هزار دلار در رتبه هفتم جهان ایستاده است. این جایگاه نشان می دهد کشور از نظر منابع خام، ظرفیت بزرگی دارد. اما پرسش اصلی اقتصاد این نیست که «چقدر منبع داریم؟» بلکه این است که چقدر از این منابع را به رفاه، سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و درامد پایدار تبدیل کرده ایم؟ برای مقایسه، عربستان با سرانه حدود 984 هزار دلار در صدر قرار دارد. کانادا با 822 هزار دلار و استرالیا با 727 هزار دلار نیز در رتبه های بعدی هستند. تفاوت مهم این کشورها با بسیاری از اقتصادهای منابع محور، فقط حجم منابع نیست؛ بلکه نحوه مدیریت، سرمایه گذاری و تبدیل منابع طبیعی به ثروت مولد است. از طرف دیگر، کشورهایی مثل امریکا و چین با وجود سرانه پایین تر منابع طبیعی، اقتصادهایی بسیار بزرگ تر و متنوع تر ساخته اند. این موضوع نشان می دهد که در اقتصاد مدرن، داشتن منابع طبیعی به تنهایی کافی نیست. انچه تعیین کننده است، کیفیت حکمرانی اقتصادی، فناوری، بهره وری، سرمایه انسانی و توان تبدیل منابع خام به ارزش افزوده است. به زبان ساده، ایران از نظر ثروت طبیعی کشور فقیری نیست؛ اما چالش اصلی این است که این ثروت چگونه مدیریت می شود. اگر منابع طبیعی صرفاً فروخته شوند و درامد ان صرف هزینه های جاری شود، اثر ماندگار چندانی بر رفاه مردم ندارد. اما اگر همین منابع به سرمایه گذاری در زیرساخت، اموزش، صنعت، فناوری و صندوق های ثروت ملی تبدیل شوند، می توانند برای نسل های اینده هم ارزش خلق کنند. 🔸جمع بندی: عدد 292 هزار دلار برای هر ایرانی نشان می دهد ایران ظرفیت عظیمی از ثروت طبیعی دارد؛ اما رفاه مردم نه با «داشتن منابع»، بلکه با مدیریت درست منابع ساخته می شود. تفاوت کشورها دقیقاً از همین جا شروع می شود: بعضی منابع را خرج می کنند، بعضی ان را به ثروت پایدار تبدیل می کنند. 🔸منبع : اقتصاد به زبان ساده ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
-
کیومرث قهرمانی
فملی سلام قبلا عرض کرده بودم تارگت اول فملی 2400 میباشد
-
کانال تحلیل
#وتجارت لیدر فعلی بانکیا حدضرر 620 ریال ( اینکه میگم حد ضرر فلان یه ریال هم پاینی تر اون اعدادی که میدم نباید بیاد. حد ضرر هم به این صورت که یه کندل روزانه زیر عدد ببنده یه وقتایی هست قیمت به زیر سطح نفوذ میکنه ولی تثبیت نمیده ) تارگت بعدی 71 و بعد رسیدن اونجا باز برسی میکنیم
-
بورس
شپدیس گزارش یک ماه منتهی به 1405/2/31 را بخونید
-
پویان آذرنیا
فزر جناب افشار نظرتون رو در مورد تاصیکو و وخارزم در کنار فزر برای متنوع سازی سبد طلا محور بفرمایید،ممنونم.
-
بورس اتومات
🌊 صندوق اهرمی «موج» پرطرفدار فیروزه با ثبت بازدهی 82 درصدی در یک ماه، الفای 50 درصدی نسبت به شاخص کل خلق کرده است. در روز معاملاتی اخیر قیمت تابلوی صندوق 7 درصد زیر ارزش ذاتی (NAV) معامله می شود که مدیر صندوق برای حذف این حباب منفی، ابطال واحدهای ممتاز را کلید زده است، این شکاف قیمتی در کنار نقدشوندگی 1900 میلیارد تومانی، فرصت ورود ایده الی برای جاماندگان از روند صعودی مارکت است. پورتفوی بنیادی «موج» پتانسیل جهش بالایی در یک سال اینده دارد. وزن سنگین فلزات و معادن با لیدری فملی (سود براوردی 500 همتی) و تاصیکو (ارزش تفتان معادل کل ارزش بازار شرکت)، هلدینگ های چندرشته ای مانند وغدیر با چشم انداز سود 120 همتی و وبانک با تقسیم سود 50 درصدی نسبت به قیمت فعلی، در کنار جاماندگان جذابی مثل حسینا، دتماد و شیراز، ساختار اهرمی این صندوق را به محرکی قدرتمند برای بازدهی مضاعف تبدیل کرده است. 💎 گزارش ویژه «نگاهی به پرتفوی موج» در چهار بخش منتشر شده است: 1️⃣ بخش اول: فملی، تاصیکو، وخارزم 2️⃣ بخش دوم: شستا، وغدیر، وبانک 3️⃣ بخش سوم: ونوین، شپنا، وخاور، سفارس، سشرق، سهگمت، سغدیر و حسینا 4️⃣ بخش چهارم: قرن، شیراز، دتماد 🔙 مشاوره تخصصی و رایگان سرمایه گذاری 🔜 +982179672000 💎 @firouzeh https://t.me/bourse_automation/25229 https://t.me/bourse_automation/25240 https://t.me/bourse_automation/25241 https://t.me/bourse_automation/25242 https://t.me/bourse_automation/25244 https://t.me/+989001079672
-
Stalin
#خمحرکه
-
DR
اهرم یه نکته دوستان اگر بخاطر امشب فردا بازار رنج منفی کشید فقط و فقط و فقط فرصت خرید هست و ای کاش بازار یه رنح منفی بکشه که ضهرم رو تو منفی بخریم چون قطعا و صدرصد بازار صعودی هست
-
ㅤjackfrost.
چرا ایندفعه انگار واقعا خود کارما بود ؟ :((((
-
محمد اسدی
غدانه گزارش ماهانه بزودی میاد کدال
-
بورس و ارز با رابینز (VIP)
#اهرم ✅ اهرم اولین مقاومت 4800هست رد کنه سهم 5000و 5500 از اهداف بعدی هستند و سقف کانال ابی محدوده 6الی 6200چون مقاومت داینامیک هست زمان رسیدن عدد میشه داد دقیق در کل پیشنهاد خرید نداریم چون تو قیمت مناسب سیگنال خودمونو دادیم و باید ببینیم که هر چه به سقف کانال میرسیم عکس العمل سهم چگونه هست سیگنال خروج کوتاه مدتیها میتونه تثبیت کندل روزانه زیر 4480باشه یعنی حد سود 📌 @robbinstreders