جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
جامعه خبری تحلیلی الف | alef_news
۱۰:۳۵:۰۵ ۱۴۰۴/۰۹/۲۰

⭕️ایران خودرو در مسیر اصلاح؛ افزایش تولید و تسویه منظم مطالبات قطعه سازان 🔹انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در نامه ای به دکتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران، توضیحاتی درباره ابهامات مطرح شده پیرامون واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو ارایه کرد. 🔹در این توضیحات تاکید شده که واگذاری انجام شده «انتقال مالکیت از دولت به بخش خصوصی» نبوده، بلکه صرفاً «بازگشت کرسی های مدیریتی به سهامداران اصلی» بوده است. 🔹در نامه انجمن قطعه سازان امده است که کنترل مدیریتی ایران خودرو نه از مسیر واگذاری دولتی، بلکه براساس رای مجمع و با استناد به قوانین موضوعه به سهامداران عمده بازگشته است. به گفته انجمن، بازگشت کرسی های مدیریتی به معنای انتقال مالکیت از دولت نیست، زیرا بخش قابل توجهی از سهام همچنان در اختیار سهامداران خرد، شرکت های غیردولتی و نهادهای عمومی قرار دارد و دو کرسی هیات مدیره نیز در اختیار مجموعه های دولتی و عمومی باقی مانده است. 🔹در این نامه همچنین به نکات حقوقی مطرح شده توسط شهردار تهران اشاره شده و امده است: مواردی مانند ممنوع الخروجی یا طرح اتهام علیه برخی سهامداران، مانعی برای مدیریت شرکت های حقوقی ایجاد نمی کند و تاکنون هیچ رای قطعی قضایی در این زمینه صادر نشده است. همچنین عنوان "ممنوع الورودی" اساساً در قوانین کشور تعریف نشده است. 🔹در بخش دیگری از توضیحات، تجربه چند دهه مدیریت دولتی در صنعت خودرو مورد نقد قرار گرفته است. انجمن قطعه سازان می نویسد: بنگاهداری دولتی در صنعت خودرو طی سالیان گذشته موجب زیان سنگین برای سهامداران، توقف سرمایه گذاری، فرسودگی تجهیزات و نارضایتی گسترده مصرف کنندگان شده است. 🔹در ادامه تاکید شده که صنعت خودرو ایران که پنج دهه پیش همزمان با برخی کشورهای اسیایی اغاز به کار کرد، امروز فاصله قابل توجهی با کره و چین دارد و بخشی از این عقب ماندگی ناشی از تصدی گری دولت و کاهش بهره وری بوده است. 🔹در این نامه همچنین بر سابقه و توان سهامداران اصلی ایران خودرو تاکید شده و امده است که سهامداران عمده این گروه از خوشنام ترین صنعتگران کشور بوده و هیچ بدهی معوق بانکی ندارند. مجموعه قطعه سازی وابسته به این گروه نیز با 14 هزار نیروی کار، از پیشروترین شرکت های زنجیره تامین خودروسازی کشور معرفی شده است. 🔹براساس گزارش عملکرد 10 ماهه مدیریت جدید، ایران خودرو موفق به تحقق دو شاخص مهم شده است: نظم در پرداخت مطالبات قطعه سازان؛ افزایش 13 درصدی تولید با وجود نوسانات ارزی، قطعی برق و شرایط نامساعد کسب وکار. 🔹در این نامه همچنین مقایسه ای با وضعیت سایپا ارایه شده و امده است: سایپا تحت مدیریت دولتی با کاهش 37 درصدی تولید و بحران مالی بی سابقه مواجه شده است. 🔹در پایان این نامه خطاب به شهردار تهران هشدار داده شده که طرح برخی مطالب بدون تکیه بر مستندات دقیق می تواند موجب دلسردی فعالان صنعتی و کاهش امید انان نسبت به روند اصلاحات اقتصادی و صنعتی شود. 🔹شرایط فعلی نشان می دهد مدیریت بخش خصوصی توانسته عملکردی متفاوت و کارامدتر از مدیریت دولتی ارایه کند و امید تازه ای برای قطعه سازانی که حدود 700 هزار شغل ایجاد کرده اند، فراهم سازد. 🔹نسخه ای از گزارش «ماه نمای صنعت خودرو» شامل داده های رسمی سامانه کدال برای مقایسه عملکرد مدیریت بخش خصوصی و دولتی نیز به این نامه پیوست شده است. @alef_news alef.ir

فالورها 51797
تاثیر (Imp) 484.0
بازدید 484
تعامل (Eng) 2.0
لیست اخبار