جزئیات خبر | فروم
بازگشت به خانه
علی غنچه | ali_ghoncheh
۱۵:۴۰:۱۹ ۱۴۰۴/۰۸/۰۳

حشکوه درود بر همگی برای دوری از هیجانات خرید و فروش تنها راه اینه که بدونین چه اتفاقاتی در سهم مربوطه افتاده و این اتفاقات چه تاثیری روی سهم خواهند گذاشت حافرین حدود 50% از سهام حشکوه رو در اختیار داره، نقل و انتقالات شرکتهای زیرمجموعه یا بعبارتی شرکتهای پرتفوی غیربورسی بین گروه یه امری عادی محسوب میشه، حافرین ابتدای سال دو شرکت تازه تاسیس رو به ثبت رسوند به نامهای شرکت ریل پرداز نواوران و شرکت ریل گستر نواوران سپس 30 دستگاه واگن و 12 دستگاه لوکوموتیو به ارزش روز 926 میلیارد تومن رو به این دو شرکت تازه تاسیس منتقل کرد که به احتمال قوی همه انها دست دوم بودند، که در سوابق، ارزش دفتری شرکت ریل گستر نواوران رو 453 میلیارد تومن به ثبت رسوند و معلوم میشه نقل و انتقال این 30 واگن و 12 لوکوموتیو بصورت مساوی بین ریل پرداز نواوران و ریل گستر نواوران تقسیم شده سپس چند ماه بعد در مزایده ای شرکت ریل گستر نواوران را به بیش از دو برابر قیمت روز ینی 1012 میلیارد تومن به حشکوه فروخت و از این فروش، حافرین 560 میلیارد تومن سود شناسایی کرد! چون این نقل و انتقالات داخلی بوده و در اصل از این جیب به اون جیب صورت گرفته هیچ سودی در واقعیت برای حافرین رقم نخورده! و دوستان یوقت در صورت مالی 6 ماهه حافرین که سود خالص رو زده 697 میلیارد تومن تصور نکنن که این سود واقعیه بلکه 565 میلیارد ان مخدوش بوده و سود خالص 6 ماهه حافرین تنها 132 میلیارد تومن بیشتر نبوده! با همه این محاسبات پی بر یی واقعی حافرین در قیمت فعلی تابلوش حدود 6 بدست میاد و ارزندگیش 125 تومن و محدوده سبز خریدش 20% بالاتر از ارزندگیش است ینی محدوده سبز خرید حافرین بین 125 الی 150 تومن میباشد، حافرین یه بدهی سنگین حدود 1200 میلیاردی داره اما بخاطر انباشته 860 میلیاردیش که نصفش فیکه و بخاطر فروش شرکت ریل گستر نواوران بوده میشه تا حدودی اونو نادیده گرفت وگرنه مشکل بزرگی واسه سهم محسوب میشد هر چند که ممکنه حافرین با ترفندی جدید بعدها شرکت ریل پرداز نواوران رو هم به یکی از شرکتهای گروه با قیمت بالا دست به دست کنه و این بدهی سنگین رو بتونه تا حدودی پوشش بده حالا میریم سراغ خود حشکوه خب حشکوه خودش به تنهایی سوددهیش در این 6 ماه اخیر عالی و درخشان بوده، شرکت ریل گستر نواوران رو هم که از سهامدار عمده خودش به دو برابر قیمت روز خریده و خود حافرین میخواد با افزایش سرمایه حشکوه به روش سلب حق تقدم اونو پوشش بده و قرار نیس از این بابت چیزی به دیگر سهامداران حشکوه تحمیل بشه فقط ممکنه این وسط بخاطر افزایش سرمایه نسبتاً سنگین قیمت سهم حشکوه سبک بشه و باعث هیجانات شدید بشه و نه تنها ممکنه رشد قیمت قبل از اعمال افزایش سرمایه رقم بزنه بلکه بعدها اضافه شدن 6 لوکوموتیو و 15 واگن به شرکت زیرمجموعه خریداری شده ینی شرکت ریل گستر نواوران میتونه باعث فعالیت بیشتر و سوددهی بیشتر شرکت نیز بشه با همه این تفاسیر پی بر یی فعلی حشکوه 8 بدست اومده که برای سهمهای کوچکی مثل حشکوه این پی بر یی خوب-متوسط محسوب میشه و متعاقب ان ارزندگی حشکوه نیز 150 تومن بدست اومده که 20 الی 30 درصد بالاتر از ارزندگیش محدوده سبز محسوب میشه ینی 150 الی 200 تومن برای حشکوه در محدوده سبز قرار داره پس هنگام فروش یا هنگام خرید بایستی به این موارد توجه داشته باشین و تصور نکنین که در کوتاه مدت ممکنه حشکوه 50 درصد بریزه یا 300 درصد رشد کنه، ریزش بیش از 20 درصد که تقریباً امکانش نزدیک به صفره اما رشد بیش از 100 درصدیش فقط در صورت پروژه شدن امکان پذیره حشکوه چند وقت پیش بابت احداث، نگهداری و بهره برداری از راه اهن و پل شلمچه-بصره پیشنهاداتی جهت سرمایه گذاری داده بود اما فعلاً خبری در موردش نشده که اگه در حد حرف نباشه میتونه در اینده تاثیر بسیار زیادی رویه حشکوه بذاره موفق باشین

لیست اخبار