جزئیات خبر | فروم
بازگشت به خانه
| rezaarki77
۱۰:۱۱:۳۶ ۱۴۰۴/۰۵/۲۷

خودرو مقایسه با کره و ترکیه… ازادسازی قیمت ها: دولت دخالت مستقیم در قیمت گذاری خودرو نداره. خودروساز یا واردکننده بر اساس عرضه و تقاضا قیمت می ذاره. نقش دولت فقط در اخذ مالیات، استاندارد و ایمنی خلاصه میشه. نتیجه: رقابت بین شرکت ها باعث شده کیفیت خودروها بالا بره و مصرف کننده حق انتخاب گسترده داشته باشه. کره جنوبی دهه 60 میلادی صنعت خودروش ضعیف بود، اما دولت به جای قیمت گذاری دستوری، با حمایت هدفمند (وام، زیرساخت، کاهش مالیات) صنعت رو تقویت کرد. قیمت رو بازار تعیین می کنه، ولی اگر انحصاری شکل بگیره، سازمان رقابت وارد میشه تا از مصرف کننده محافظت کنه. نتیجه: شرکت هایی مثل هیوندای و کیا جهانی شدن و کیفیت شون قابل رقابت با برندهای اروپایی و ژاپنیه. فرق با ایران ایران سال هاست قیمت گذاری دستوری داره → زیان انباشته، دلالی، کیفیت پایین. در حالی که ترکیه و کره با ازادسازی قیمت + نظارت بر رقابت تونستن هم تولیدکننده رو حمایت کنن هم به مصرف کننده انتخاب و کیفیت بدن. یعنی اگر دولت ایران به جای قیمت گذاری دستوری، تمرکزش رو بذاره روی رقابتی کردن بازار، نظارت بر کیفیت، و حمایت از مصرف کننده واقعی، هم فساد کمتر میشه، هم خودرو بهتر تولید میشه…

لیست اخبار