جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
تیم سرمایه سازان ایمان | hoosheghtesadiman
۱۵:۰۴:۳۰ ۱۴۰۴/۰۳/۰۱

خصوصی سازی از ارمان گرایی تا واقع گرایی سیدمحسن دهنوی؛ سخنگوی مجمع تشخیص مصلحت نظام 🔹با گذشت نزدیک به دو دهه از ابلاغ سیاست های کلی اصل44 قانون اساسی، این سیاست ها ان چنان در کاهش نقش دولت در اقتصاد موفق نبوده اند. 🔹بدنه شرکت های تحت کنترل دولت همچنان بیش از 6000هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی را به خود اختصاص می دهند. 🔹اغلب شرکت های برتر بازار سرمایه نیز، در اختیار نهادهای عمومی یا شبه دولتی هستند. 🔹از سوی دیگر، 67درصد تسهیلات بانکی در اختیار بانک های دولتی یا وابسته است و تنها 22درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی اختصاص یافته که حتی اغلب ان نیز به نهادهای تحت مدیریت دولت واگذار شده است. 🔹نکته مهم تر انکه، به دلیل واگذاری محدود و غالبا غیربازاری، افزایش بهره وری و سوددهی شرکت های واگذار شده بر ساختار اقتصاد کلان بسیار محدود بوده است. 🔹شاخص هایی مانند نرخ رشد اقتصادی و ضریب جینی نیز نشان می دهند که نه عدالت اجتماعی و نه رشد پایدار، دستاورد چشم گیری نداشته اند. 🔹در عمل، ما با نوعی بازتولید اداره دولتی در کالبد بخش خصوصی مواجه بوده ایم که مدیریت دولتی را حفظ کرده اما پاسخ گویی را تضعیف کرده است. 🔹خصوصی سازی باید از یک ابزار درامدزایی در بودجه دولت، به یک سیاست توسعه ای با هدف اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت بدل شود. 🔹تقویت نهاد نظارتی مستقل و انتشار عمومی اطلاعات مربوط به واگذاری ها، اهلیت خریداران و عملکرد پس از واگذاری، ضرورتی انکارناپذیر است. بدون سازوکار نظارت و پاسخ گویی، فساد و ناکارامدی در لایه های جدید اقتصادی بازتولید می شود. 🔹بخش تعاونی که در سیاست های کلی به روشنی به ان اشاره شده، عملا به حاشیه رانده شده است. احیای واقعی این بخش می تواند توازنی میان سوداوری و عدالت اجتماعی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار و میان اقشار فاقد دسترسی به سرمایه، برقرار کند. 🔹باید سهام عدالت از وضعیت نامشخص و ناکارامد فعلی خارج شده و به سازوکاری شفاف، نقدشونده و با مدیریت حرفه ای تبدیل شود.

فالورها 1426
تاثیر (Imp) 5.0
بازدید 5
لیست اخبار