جزئیات خبر | telegram
بازگشت به خانه
عصر اصلاحات | ageofreform
۱۷:۵۹:۰۶ ۱۴۰۴/۰۲/۲۵

بررسی تاثیرات احتمالی واگذاری بلوک 42% سایپا به هر یک از پنج متقاضی بر بازار خودرو و اقتصاد کشور 1⃣هلدینگ دات وان با شراکت ماموت ( #بابک_زنجانی) 🔹این گزینه به دلیل پیشینه مناقشه برانگیز بابک زنجانی در افکار عمومی و فضای سیاسی با مقاومت شدیدی مواجه خواهد شد. هرچند ماموت سابقه قوی در حوزه خودروسازی با برند ولوو و امیکو دارد، اما ورود مستقیم این گروه ممکن است باعث بی ثباتی در بازار سرمایه، افزایش حساسیت های نظارتی و حتی کاهش اعتماد عمومی به فرایند خصوصی سازی شود. تاثیرات احتمالی: +بازار خودرو ممکن است با شوک روانی منفی مواجه شود. +افزایش ریسک سیاسی و حقوقی برای سایپا و سهامداران خرد. +دشواری در اخذ مجوزهای بین المللی یا جذب سرمایه خارجی در صورت حضور این گروه. 2⃣ گروه انتخاب (محمد دیانی) 🔹یکی از گزینه های قدرتمند با سابقه موفق در تولید لوازم خانگی (اسنوا). این گروه نشان داده که می تواند فناوری و منابع مالی را با مدیریت نسبتاً کارامد ترکیب کند. همچنین، سابقه نسبتاً کم حاشیه ای در اقتصاد ایران دارد. تاثیرات احتمالی: *احتمال انتقال فناوری تولید و ارتقای بهره وری در سایپا. *افزایش اعتماد بازار به خصوصی سازی واقعی. *کاهش وابستگی به قطعات وارداتی با نگاه صنعتی-صنایع داخلی دیانی. 3⃣کرمان موتور (حسین مرعشی و جریان کارگزاران) 🔹یکی از بازیگران باسابقه بازار خودرو که همکاری های خوبی با برندهایی مثل JAC دارد. اما به خاطر وابستگی های سیاسی، تحلیلگران نگران تکرار نوعی "خصوصی سازی رانتی" هستند. حضور افراد سیاسی در راس این گروه می تواند سایه تردید را بر فرایند شفاف خصوصی سازی بیندازد. تاثیرات احتمالی: +افزایش تولید با محوریت برندهای چینی. +احتمال بازگشت تنش های کارگری یا اختلافات درون سازمانی در سایه سیاسی کاری. +حساسیت بالا در بازار سهام نسبت به تحرکات قیمتی. 4⃣فردا موتور (خانواده گرامی) 🔹شرکت نوپایی در بازار خودرو که هنوز جایگاه محکمی در افکار عمومی ندارد. با اینکه تحرکاتی در بازار داشته و خودروهایی تولید کرده، اما برای مدیریت غول بزرگی مانند سایپا تجربه کافی ندارد. ورود این شرکت می تواند ریسک مدیریتی را بالا ببرد. تاثیرات احتمالی: *احتمال بروز چالش های مالی و مدیریتی در صورت واگذاری. *بازار خودرو ممکن است به جای بهبود، وارد فاز بی ثباتی شود. *بازخورد منفی از سوی انجمن های صنفی و قطعه سازان. 5⃣ صنعت صدر (علی انصاری) 🔹یکی از سرمایه گذاران بزرگ در بازار املاک و بانکداری. اگرچه تجربه خودروسازی ندارد، اما توانایی مالی قابل توجهی دارد. در صورت بهره گیری از مدیران حرفه ای صنعت خودرو، می تواند نقش احیاگر را بازی کند، اما در صورت تمرکز صرف بر سوداگری دارایی ها، سایپا ممکن است به سکوی معاملاتی دارایی تبدیل شود نه تولید. تاثیرات احتمالی: +رشد احتمالی ارزش سهام به صورت کوتاه مدت. +ریسک تبدیل شرکت به دارایی محور و کاهش سرمایه گذاری در خطوط تولید. ؟ نگاه صرفاً مالی ممکن است در بلندمدت به ضرر ساختار صنعتی کشور تمام شود. 🔰جمع بندی نهایی: این واگذاری فرصتی برای اصلاح ساختار سایپا و بازسازی صنعت خودرو در ایران است، اما تنها در صورتی موفق خواهد بود که سرمایه گذار نهایی: دارای تجربه صنعتی واقعی، #شفاف در عملکرد مالی و مدیریتی، دور از حواشی سیاسی، و دارای برنامه مدون برای صادرات و نوسازی خطوط تولید باشد. ⚠️در غیر این صورت، خطر تبدیل سایپا به یک بنگاه معاملاتی با ابزار #رانت سازی بیخ گوش این شرکت و خصوصی سازی ان ایستاده است. 🔗 @ageofreform

فالورها 8635
تاثیر (Imp) 490.0
بازدید 490
تعامل (Eng) 6.0
لیست اخبار