جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
توپولی | topoli
۱۹:۰۰:۳۱ ۱۴۰۵/۰۴/۰۷

اگه بهت بگن می تونی بدون هیچ ریسکی سالی 30% بگیری، واقعاً چرا باید حتی فکر بورس به سرت بزنه؟ ❖ افزایش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر سهام و سود صندوق ها خواهد داشت؟ بیاییم از همین الانِ بازار شروع کنیم… جایی که اعداد، دارن یه پیام خیلی واضح میدن: سود بانکی نشسته روی محدوده 25 تا 30 درصد، صندوق های درامد ثابت دارن تا نزدیکی 40 درصد بازدهی میدن، اوراق اخزا هم بسته به سررسید، تو همین حوالی معامله میشن. خودتون هم می دونید این ها فقط چند تا عدد نیستن… این ها دارن کفِ جدیدِ انتظار رو دیکته می کنن. یعنی بازار بدون ریسک یه عدد خیلی جدی گذاشته جلوی چشم سرمایه گذار؛ تو همچین فضایی، اولین جایی که فشار رو حس می کنه بازار سهامه. چرا؟ جواب ساده ست: چون نرخ سود، کفِ بازده مورد انتظار رو تعیین می کنه. وقتی این کف بالا میره، کل بازار مجبور میشه خودش رو باهاش تنظیم کنه. از اون طرف، بانک ها هم تو موقعیت راحتی نیستن. سود سپرده که بالا میره، هزینه پولشون هم بالا میره. یا باید وام گرون تر بدن، یا سودشون فشرده میشه، یا میرن سمت ریسک. صندوق های درامد ثابت در ظاهر برنده ان، ولی اگر این سودها از دل تورم اومده باشه، در واقع فقط دارن سرعت فقیر شدن رو کم می کنن، نه اینکه ثروت بسازن. یه چیزی که خیلی ها نمی بینن، فشارِ خاموش روی P/E بازاره. داستان از جایی شروع میشه که نرخ سود بالا میره… و هم زمان، نرخ تنزیل هم بالا کشیده میشه. یعنی چی؟ یعنی پولی که شرکت قراره تو اینده بسازه، از نگاه امروز، کم ارزش تر حساب میشه. اینجاست که بازی عوض میشه؛ حتی اگر شرکت دقیقاً همون سود قبلی رو بسازه، بازار دیگه حاضر نیست همون قیمت قبلی رو براش بده. چون مسیله، خودِ سود نیست… ارزشِ زمانیِ اون سودِیه که تغییر کرده. نتیجه این میشه که حتی اگر سود شرکت تغییر نکنه، قیمت سهم باید اصلاح بشه. از اون مهم تر، تامین مالی گرون تر میشه. پروژه هایی که دیروز توجیه داشتن، امروز دیگه نمی صرفن. نتیجه این میشه که سرمایه گذاری کمتر، رشد کمتر و فشار بیشتر روی سود شرکت ها. حالا یه قدم عمیق تر بریم… وقتی تورم میره سمت 80 تا 100 درصد، اصلاً تعریف سود خوب عوض میشه. تو این شرایط، سود 20 یا 30 درصد یعنی فقط داری کندتر فقیر میشی. برای اینکه پول از طلا و دلار برگرده بانک، باید حس کنه جا نمی مونه. یعنی سودهای 40 تا 50 درصد تازه میشن رقیب واقعی، اونم فقط اگر تورم کنترل بشه. به زبان ساده، تا وقتی فاصله بین تورم و سود بانکی زیاده، پول راه خودش رو پیدا می کنه و میره سمت دارایی های واقعی. و اینجا گره اصلی شکل می گیره: اگر نرخ سود رو زیاد کنی، بورس و اقتصاد تحت فشار له میشن، اگر زیاد نکنی، پول از سیستم فرار می کنه. حالا تو این شرایط چی کار کنیم؟ بازار وارد فاز دفاعی شده. دیگه بحث قهرمان بازی نیست، بحث اینه که کمتر اسیب ببینی. پول میره سمت دارایی هایی که نقدشونده ترن، ریسک کمتری دارن و به تورم نزدیک ترن، و بقیه بازار معمولاً زیر فشار می مونه. اگه هنوز ذهنت قفل شده، ولش نکن. از طریق لینک بیو برو پیوی، پیام بده، جواب رو می گیری. ✍🏽 حساب کن… @topoli

فالورها 10854
تاثیر (Imp) 1265.0
بازدید 1265
تعامل (Eng) 102.0
لیست اخبار