جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
توپولی | topoli
۱۰:۳۵:۱۵ ۱۴۰۵/۰۴/۰۷

❖ این بحث «ارزش جایگزینی» خودش غلط نیست، ولی خیلی وقت ها بدجایی استفاده میشه. معمولاً هم دقیقاً وقتی میاد وسط که بازار داغه و قیمت ها یه کم از واقعیت فاصله گرفتن. میگن: «این پالایشگاه رو الان بخوای بسازی، چند میلیارد دلار باید خرج کنی.» اوکی درست. ولی واقعاً کی قراره الان بره همچین کاری بکنه؟ ببین، قضیه اون قدرها هم ساده نیست؛ تو داری از «هزینه ساخت» حرف می زنی، ولی سرمایه گذار واقعی این طوری نگاه نمی کنه. میاد بازده رو می ذاره کنار ریسک، بعد تصمیم می گیره. یعنی اول می پرسه: این بازده، با این سطح ریسک، اصلاً می ارزه یا نه؟ اگه جوابش قانع کننده نباشه، حتی اگه هزینه ساختش منطقی باشه، باز هم واردش نمی شه. خودت اگه همین امروز 600 همت نقد داشتی، واقعاً می بردیش تو یه پروژه چندساله با این همه ریسک و ابهام؟ یا نه… می گشتی یه جایی که هم زودتر به نتیجه برسی، هم هر وقت خواستی بتونی راحت خارج شی؟ یه نکته دیگه هم هست که معمولاً دیده نمی شه: اگه معیار «ارزش جایگزینیه»، نصف بیشتر بازار الان باید جذاب باشه، نه فقط این چندتا سهم داغ بازار. پس چرا پول نمی ره سمت بقیه؟ چون پول هوشمند، پول درشت، داستان نمی خره… فرصت می خره. بازار هم با گذشته کار نداره، با اینده کار داره. ارزش جایگزینی یه عدد نسبتاً ثابته، ولی اینده دایم عوض میشه. یه زمانی صنعت نساجی جذاب ترین صنعت دنیا بود، بعدش پتروپالایشی ها شدن محور بازار. الان می بینی سرمایه خیلی راحت می ره سمت جاهایی که سریع تر می چرخه و گیر نمی کنه. یه رمزارز ممکنه امروز تو یه تیم کوچیک استارت بخوره، چند ماه بعد ارزشش بره بالای چند میلیارد دلار. حالا تو بیا با چند صد برابر اون هزینه، یه پالایشگاه راه بنداز… چند سال هم صبر کن تا تازه به بهره برداری برسه. مسیله این نیست که کدوم «بزرگ تره»، مسیله اینه سرمایه کجا راحت تر می چرخه و زودتر به نتیجه می رسه. حتی الان، با ارزش بازار یه شرکت بزرگ، می تونی چندین پروژه سنگین صنعتی راه بندازی… ولی کسی این کارو نمی کنه. چرا؟ چون مسیله این نیست که «می شه ساخت»، مسیله اینه که «می صرفه یا نه». و تا وقتی جواب اون سوال روشن نباشه، ارزش جایگزینی بیشتر شبیه یه توجیهه تا یه مبنای تصمیم گیری. ✍🏽 حساب کن… @topoli

فالورها 10854
تاثیر (Imp) 904.0
بازدید 904
تعامل (Eng) 81.0
لیست اخبار