❖ این بحث «ارزش جایگزینی» خودش غلط نیست، ولی خیلی وقت ها بدجایی استفاده میشه. معمولاً هم دقیقاً وقتی میاد وسط که بازار داغه و قیمت ها یه کم از واقعیت فاصله گرفتن. میگن: «این پالایشگاه رو الان بخوای بسازی، چند میلیارد دلار باید خرج کنی.» اوکی درست. ولی واقعاً کی قراره الان بره همچین کاری بکنه؟ ببین، قضیه اون قدرها هم ساده نیست؛ تو داری از «هزینه ساخت» حرف می زنی، ولی سرمایه گذار واقعی این طوری نگاه نمی کنه. میاد بازده رو می ذاره کنار ریسک، بعد تصمیم می گیره. یعنی اول می پرسه: این بازده، با این سطح ریسک، اصلاً می ارزه یا نه؟ اگه جوابش قانع کننده نباشه، حتی اگه هزینه ساختش منطقی باشه، باز هم واردش نمی شه. خودت اگه همین امروز 600 همت نقد داشتی، واقعاً می بردیش تو یه پروژه چندساله با این همه ریسک و ابهام؟ یا نه… می گشتی یه جایی که هم زودتر به نتیجه برسی، هم هر وقت خواستی بتونی راحت خارج شی؟ یه نکته دیگه هم هست که معمولاً دیده نمی شه: اگه معیار «ارزش جایگزینیه»، نصف بیشتر بازار الان باید جذاب باشه، نه فقط این چندتا سهم داغ بازار. پس چرا پول نمی ره سمت بقیه؟ چون پول هوشمند، پول درشت، داستان نمی خره… فرصت می خره. بازار هم با گذشته کار نداره، با اینده کار داره. ارزش جایگزینی یه عدد نسبتاً ثابته، ولی اینده دایم عوض میشه. یه زمانی صنعت نساجی جذاب ترین صنعت دنیا بود، بعدش پتروپالایشی ها شدن محور بازار. الان می بینی سرمایه خیلی راحت می ره سمت جاهایی که سریع تر می چرخه و گیر نمی کنه. یه رمزارز ممکنه امروز تو یه تیم کوچیک استارت بخوره، چند ماه بعد ارزشش بره بالای چند میلیارد دلار. حالا تو بیا با چند صد برابر اون هزینه، یه پالایشگاه راه بنداز… چند سال هم صبر کن تا تازه به بهره برداری برسه. مسیله این نیست که کدوم «بزرگ تره»، مسیله اینه سرمایه کجا راحت تر می چرخه و زودتر به نتیجه می رسه. حتی الان، با ارزش بازار یه شرکت بزرگ، می تونی چندین پروژه سنگین صنعتی راه بندازی… ولی کسی این کارو نمی کنه. چرا؟ چون مسیله این نیست که «می شه ساخت»، مسیله اینه که «می صرفه یا نه». و تا وقتی جواب اون سوال روشن نباشه، ارزش جایگزینی بیشتر شبیه یه توجیهه تا یه مبنای تصمیم گیری. ✍🏽 حساب کن… @topoli
-
mohamad
#فسدید با حجمهایی که تو نه هزار تومان خالی کردن تا حمایت بعدی که پنج هزار هست به احتمال زیاد پایین میاد مگر اینکه از شرکت خبری بیرون بیاد که اون هم احتمالش کمه
-
ری ری
#پیزد شمواد 5.5 همت صف خرید… پیزد زیر 5 همت 😂😂، سه ماهه بهار 1405 یزد تایر فقط 4 همت فروش داشته، گزارش صورت مالی سه ماهه که اومد بازار با پی به ای فوروارد 2 که روبرو شد اونموقع قیافه فروشنده ها دیدن داره… زیر 8 همت فروش هیچ توجیهی نداره… شاد باشید
-
NoavaranAmin
کارخانجات پنبه ودانه های روغنی خراسان (#غدانه) گزارش #فعالیت_ماهانه (#خرداد_1405) دوره 1 ماهه منتهی به 1405/03/31 سال مالی منتهی به: 1405/09/30 @NoavaranAmin ⭕️کاهش (29.73) درصدی فروش خرداد 1405 در مقایسه با ماه گذشته ✅رشد 517.6 درصدی فروش خرداد 1405 در مقایسه با خرداد 1404 ✅رشد 191.25 درصدی فروش 6 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحلیل بیشتر در: @NoavaranCodal
-
سباستین بورسی
#شپنا شپنا تیک منفی زد فردا صف فروش خواهد شد
-
️بورس حقیقی
# کهربا ✔️بروز رسانی برگشت خوب از محدوده✨
-
📈 بورس پلاس ✅
تاپیکو از منفی به مثبت
-
Trading
#شفارا دقیقا روز بسته شدن برای مجمع اونم تو این بازار معاملات به این شکل و صف خرید نشان از اتفاقات خوب هست
-
سهم گلچین
توقف چند نماد در پایان معاملات امروز بر اساس اطلاعیه منتشر شده، نمادهای زیر در پایان معاملات امروز یکشنبه 7 تیر 1405 جهت برگزاری مجامع متوقف می شوند: برای مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران در 9 تیر: #زبینا #خودکفا #شفارا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه (تصویب صورت های مالی): #چاپ #فجام #میدکو #شسینا #فپنتا https://ex.agah.com/ref/AD9581/login
-
میخ پول | بورس تهران | MIKHEPOOL
#پالایش صف خرید
-
MEHDi
بکاب صف فروش بکاب رو مثل… میخرن روی حمایت داینامیک