🔵اگر منابع طبیعی ایران را بین مردم تقسیم کنیم، سهم هر ایرانی چقدر می شود؟ بر اساس امارهای موجود، ارزش سرانه دارایی های طبیعی ایران حدود 292 هزار دلار براورد شده است؛ یعنی اگر ارزش منابعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، فلزات و بخشی از دارایی های طبیعی کشور را به صورت نظری بین جمعیت تقسیم کنیم، سهم هر ایرانی نزدیک به این رقم خواهد بود. 🔸اما نکته مهم اینجاست: این عدد به معنی پول نقد قابل برداشت برای مردم نیست. منابع زیرزمینی تا زمانی که استخراج، فراوری، صادر یا به محصول با ارزش افزوده تبدیل نشوند، فقط یک دارایی بالقوه هستند؛ نه درامد واقعی. ایران از نظر ثروت طبیعی در جایگاه بالایی قرار دارد و طبق این گزارش، با سرانه 292 هزار دلار در رتبه هفتم جهان ایستاده است. این جایگاه نشان می دهد کشور از نظر منابع خام، ظرفیت بزرگی دارد. اما پرسش اصلی اقتصاد این نیست که «چقدر منبع داریم؟» بلکه این است که چقدر از این منابع را به رفاه، سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و درامد پایدار تبدیل کرده ایم؟ برای مقایسه، عربستان با سرانه حدود 984 هزار دلار در صدر قرار دارد. کانادا با 822 هزار دلار و استرالیا با 727 هزار دلار نیز در رتبه های بعدی هستند. تفاوت مهم این کشورها با بسیاری از اقتصادهای منابع محور، فقط حجم منابع نیست؛ بلکه نحوه مدیریت، سرمایه گذاری و تبدیل منابع طبیعی به ثروت مولد است. از طرف دیگر، کشورهایی مثل امریکا و چین با وجود سرانه پایین تر منابع طبیعی، اقتصادهایی بسیار بزرگ تر و متنوع تر ساخته اند. این موضوع نشان می دهد که در اقتصاد مدرن، داشتن منابع طبیعی به تنهایی کافی نیست. انچه تعیین کننده است، کیفیت حکمرانی اقتصادی، فناوری، بهره وری، سرمایه انسانی و توان تبدیل منابع خام به ارزش افزوده است. به زبان ساده، ایران از نظر ثروت طبیعی کشور فقیری نیست؛ اما چالش اصلی این است که این ثروت چگونه مدیریت می شود. اگر منابع طبیعی صرفاً فروخته شوند و درامد ان صرف هزینه های جاری شود، اثر ماندگار چندانی بر رفاه مردم ندارد. اما اگر همین منابع به سرمایه گذاری در زیرساخت، اموزش، صنعت، فناوری و صندوق های ثروت ملی تبدیل شوند، می توانند برای نسل های اینده هم ارزش خلق کنند. 🔸جمع بندی: عدد 292 هزار دلار برای هر ایرانی نشان می دهد ایران ظرفیت عظیمی از ثروت طبیعی دارد؛ اما رفاه مردم نه با «داشتن منابع»، بلکه با مدیریت درست منابع ساخته می شود. تفاوت کشورها دقیقاً از همین جا شروع می شود: بعضی منابع را خرج می کنند، بعضی ان را به ثروت پایدار تبدیل می کنند. 🔸منبع : اقتصاد به زبان ساده
-
پایا فرارو
اهرم سلام فردا ضهرم 5035 چی میشه؟؟؟
-
عدنان جعاوله
فزر دوستان عزیز فزر چقدر سود انباشته کرده. که 56 درصد میخواد اعمال کنه
-
MI
1, در صورتی که شاخص قیمت مقاومت 900هزار رو بشکنه، میتونه تا محدوده 975هزار واحد هم رشد کنه. البته نه رشد قفلی و رشدی دست و پا شکسته. (یعنی ی کندل مثبت ی کندل منفی و ارام، عین بازار سشنبه.) 2. در صورت عدم توانایی در شکست و ریجکت مجدد قیمت، سطح 875هزار واحد مهم هست، در صورتی که این سطح به سمت پایین شکسته بشه، بازار میتونه در کوتاه مدت یک روند اصلاحی داشته باشه و حداقل تا میدلاین کانال صعودی پایین بیاد. یعنی محدوده 830هزار واحد. پس حدضرر بازار محدوده 875هزار هست. 3. سناریو سوم هم اصلاح زمانی بازار هست، یعنی نه رشد خاصی کنه و نه وارد اصلاح بشه و بین محدوده 875هزار واحد تا 900هزار واحد درجا بزنه. حالا با استفاده از این سناریوها چه رفتاری میتونیم داشته باشیم؟ روند کلی که برای بازار در کوتاه مدت پیشبینی شده، روند اصلاح زمانی یا رشد محدود هست. بر اساس این تحلیل میتونیم رفتار های زیر رو در بازار داشته باشیم. اگر سهام کار میکنیم: 1. خرید محدود به نمادهای مورد توجه بازار مانند صنعت پالایشی در مقطع جاری 2. خرید تک سهم هایی که تازه باز شدن و رشد نکردند مانند (#رمپنا #حکشتی و…) 3. رصد جریان نقدینگی صنایع تا ببینیم پول تو کدوم صنعت وارد میشه، روز چهارشنبه اخر وقت صنعت پتروشیمی تحرکاتی داشت. (برای هفته اتی میتونه واچ باشه مخصوصاََ نمادهایی که بدون گپ باز شدن مانند #شپدیس) اگر اپشن کار میکنیم: 1. استفاده کردن از استراتژی های مانند کولار و یا کاوردکال چون برای بازار سناریو رشد محدود مدنظر هست ولی احتمال اصلاح هم وجود داره. 2. خالی فروشی قراردادهای کال Deep OTM (مثلا اهرم 4700 هست، قرارداد 5000هم در ضرر هست ولی نزدیک هست به قیمت اهرم، منظور فروش قراردادهای مانند اعمال 6200 هست.) 3. استفاده از استراتژی استرادل و استرانگل فروش (برای استرانگل قراردادهای Deep OTM و برای استرادل قراردادهای ATM) پ.ن1: این صرفاََ تحلیل بازار با درایور های امروز هست و اگر در طول هفته اتی خبر های مثبتی از صنایع و یا مذاکرات بیاد هم بهتر هست بهش توجه بشه. پ.ن2: در صورتی که شاخص قیمت از مقاومت 900هزار عبور کنه و به مقاومت 975هزار واحد و سقف کانال صعودی برسه، باید بازار رو مجدد تحلیل کرد که ایا پتانسیل هست که این محدوده شکسته بشه یا نه و نسبت به اون تصمیمات جدید گرفت. @Multi_investing
-
کانال کدال 724
صورت وضعیت صندوق سرمایه گذاری 🔷 نام صندوق: #ثمین 🔶 نوع صندوق: در سهام 🔹 درصد دارایی صندوق: 97.7 % 🔸 این اطلاعات بر اساس اخرین گزارش ماهانه می باشد @Codal724_bot @Codal724_bot @Codal724_bot
-
حاج علی
خودرو سه بار برای افزایش قیمت فیزیکی خودرو افشای الف زده همش یا منفی باز شد یا قیمت پایین
-
حکشتی رو تحلیل میکنید مقاومتش چنده لطفا بخرم؟ توضیح بدید لطفا
-
متاسهم(iman raissie)
#شمواد و گزارش ماهانه خارق العاده تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی #شمواد در خرداد گزارش خارق العاده ای داد. فروش 1.2 همت که 6 برابر ماه مشابه سال قبل است. فروش در 9 ماهه 2 برابر مدت مشابه سال قبل است. سهم با پی به ای ttm حدود 5.3 صف خرید است.
-
حرفه ای های بورس
پیش بینی روند قیمتی خچرخش در تاریخ 10 ابان 1403
-
بورس۲۴ | Bourse24
#شمواد و گزارش ماهانه خارق العاده تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی #شمواد در خرداد گزارش خارق العاده ای داد. فروش 1.2 همت که 6 برابر ماه مشابه سال قبل است. فروش در 9 ماهه 2 برابر مدت مشابه سال قبل است. سهم با پی به ای ttm حدود 5.3 صف خرید است. @bourse24ir
-
تادیکو زفکا و زگلدشت زیر مجموعه تادیکو ان تادیکو باید 50 درصد بده.