چند نکته درباره اسپیس اکس: مردم دقیقا چه چیزی خریدند؟ ✍ محمدرضا اسلامی 🔵 درباره عرضه سهام اسپیس اکس در یادداشت قبل صحبت شد. کارشناسان اقتصادی این عرضه (IPO) را یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ بازار سرمایه می دانند. در این عرضه اولیه، تقاضا برای خرید سهام به قدری زیاد بود که سفارش های خرید از میزان سهام عرضه شده فراتر رفت و بسیاری از متقاضیان تنها بخشی از سهم درخواستی خود را دریافت کردند. حدود 555 میلیون سهم از سهام شرکت به عموم سرمایه گذاران عرضه شد و نزدیک به 75 میلیارد دلار سرمایه جذب اسپیس اکس شد. نکته جالب اینجاست که اسپیس اکس برای جذب این سرمایه، کل شرکت را نفروخت. براورد می شود که این 555 میلیون سهم تنها حدود 4 درصد از کل سهام شرکت بوده باشد. یعنی بیش از 95 درصد مالکیت اسپیس اکس همچنان در اختیار ایلان ماسک، کارکنان، مدیران و سرمایه گذاران اولیه باقی مانده. اینجا یک سوتفاهم رایج وجود دارد. بسیاری از افراد تصور می کنند وقتی گفته می شود اسپیس اکس 75 میلیارد دلار از عرضه سهام به دست اورده، پس ارزش کل شرکت نیز 75 میلیارد دلار است. در حالی که در بازار سرمایه، ارزش شرکت از روی قیمت هر سهم محاسبه می شود، نه از روی مقدار سهامی که فروخته شده است. فرض کنید یک نفر خانه ای 2 میلیون دلاری دارد و تنها 5 درصد ان را می فروشد. او فقط 100 هزار دلار پول دریافت می کند، اما ارزش کل خانه همچنان 2 میلیون دلار است. در مورد اسپیس اکس نیز دقیقاً همین اتفاق افتاده است. سرمایه گذاران با خرید درصد کوچکی از شرکت، عملاً اعلام کرده اند که کل اسپیس اکس را حدود 2 تریلیون دلار ارزش گذاری می کنند. به بیان ساده، مردم فقط سهام نخریدند؛ انها روی «اینده اقتصاد فضایی» و نقش اسپیس اکس در ان شرط بندی کردند. 🔵اما سوال مهم تر این است: چرا سرمایه گذاران حاضرند چنین ارزشی برای یک شرکت فضایی قایل شوند؟ پاسخ این است که اسپیس اکس دیگر فقط یک شرکت هوا-فضا نیست. امروز این شرکت از چند مسیر درامد کسب می کند. این مسیرها عبارتند از: 🔹 1- پرتاب ماهواره و ماموریت های فضایی اسپیس اکس بزرگ ترین شرکت خصوصی پرتاب فضایی جهان است. ناسا، وزارت دفاع امریکا، شرکت های مخابراتی و صدها مشتری خصوصی برای پرتاب ماهواره ها و ماموریت های فضایی به این شرکت پول پرداخت می کنند. بخشی از افق اندیشه در زمان تاسیس شرکت این بوده! 🔹 2- استارلینک درباره استارلینک قبلا در اینجا+ توضیح داده ام. مهم ترین موتور درامدی اسپیس اکس در حال حاضر شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک است. میلیون ها کاربر در نقاط مختلف جهان ماهانه حق اشتراک پرداخت می کنند. این مدل درامدی بسیار ارزشمند است، زیرا برخلاف پرتاب موشک که «پروژه ای و مقطعی» است، درامد استارلینک به صورت «مستمر و ماهانه» وارد شرکت می شود. 🔹 3- قراردادهای دولتی و نظامی دولت امریکا برای حمل فضانوردان، ماموریت های فضایی، سامانه های ارتباطی و پروژه های امنیت ملی میلیاردها دلار قرارداد با اسپیس اکس امضا کرده. 🔵اما انچه سرمایه گذاران می خرند، فقط درامد امروز نیست؛ انها اینده را می خرند. «اگر» پروژه «استارشیپ» موفق شود، هزینه حمل بار و انسان به فضا به شدت کاهش خواهد یافت. در ان صورت بازارهایی شکل می گیرند که امروز بیشتر شبیه داستان های علمی-تخیلی هستند: - اینترنت جهانی مبتنی بر ماهواره - حمل ونقل فضایی ارزان - زیرساخت های دایمی در ماه - صنایع و کارخانه های فضایی - استخراج منابع از سیارک ها - و حتی سکونت انسان در خارج از زمین به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند اسپیس اکس صرفاً یک شرکت نیست؛ بلکه «زیرساخت اقتصاد فضایی» قرن بیست ویکم است. 🔵جسارت در اندیشه، ریسک در عمل نباید فراموش کنیم که این موفقیت حاصل یک ریسک فوق العاده بزرگ بوده است. در سال 2002 که ایلان ماسک اسپیس اکس را تاسیس کرد، تقریباً هیچ کس باور نداشت یک شرکت خصوصی بتواند با «غول های دولتی» صنعت هوا-فضا رقابت کند. سه پرتاب اول موشک فالکون 1 شکست خورد و پول ها دود شد. شرکت تا استانه ورشکستگی پیش رفت. در سال 2008، هم تسلا و هم اسپیس اکس در بحران مالی قرار داشتند و ماسک بخش عمده ثروت شخصی خود را روی هر دو شرکت سرمایه گذاری کرده بود. پس از سومین شکست متوالی، تنها پول کافی برای یک پرتاب دیگر باقی مانده بود. اگر پرتاب چهارم نیز شکست می خورد، احتمالاً امروز چیزی به نام اسپیس اکس وجود نداشت. اما پرتاب چهارم موفق شد؛ ناسا قرارداد بزرگی با شرکت امضا کرد و مسیر تاریخ تغییر کرد. 🔵به دلایل مذکور، ارزش 2 تریلیون دلاری امروز اسپیس اکس فقط ارزش موشک ها و ماهواره ها نیست؛ بلکه پاداش بازاری است که معتقد است این شرکت توانسته یکی از «بزرگ ترین ریسک های فناورانه» قرن حاضر را به یک «کسب وکار واقعی و سوداور» تبدیل کند.
-
بتا سهم
افزایش سرمایه #وکبهمن گزارش توجیهی هییت مدیره به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 20,000,000,000,000 ریال به مبلغ 30,000,000,000,000 ریال از محل سود انباشته به منظور حفظ رقابت پذیری و اجرای خط مشی شرکت و جلوگیری از خروج وجه نقد که در تاریخ 1405/04/02 به تصویب هییت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده
-
آزاد
#فملی با سلام کسی که فملی رو در تاریخ 1399.01.06 شش سال و 3 ماه پیش خریده باشه با احتساب افزایش سرمایه ها و سود نقدی که گرفته هر سهم 453﷼ پاش افتاده
-
Danial
#خاهن خبر جدیدی نشده کسی میدونه؟
-
⚜️تجارت هماهنگ⚜️
سهم هایی هم گفته شده سود شارپ قطعی هست در سهمی گفتیم مثل مادیرا سمگا ختوقا دارید مشاهده می کنید و ادامه داره واسه شکست سقف مطمین باشین بالاس سودش شارپه صبوری کنید ببینید
-
فسبزوار من که تا این لحظه تا قیمت 10000 تومن نمیفروشمش
-
فراز قورچیان | ذهن قدرتمند
اره درست متوجه شدی✅ خیلی وقت ها گزینه هایی مثل شریک بد، شکست بودجه های تبلیغاتی، ورشکستگی در یک کسب وکار، بدهی های سنگین توی کسب وکار همچنین خورده شدن حقمون توی کسب وکار، همه ی اینها می تونه برای ما زخم های کاری رو شکل بده که ما باعث بشه کسب و کارمون تحت تاثیر قرار بگیره و شکست بخوریم❌😔
-
اسنایپر
#جم تایم هفتگی #شاه_واگرایی واگرایی داده غلاف باید کرد @spr_bb
-
فسبزوار البته پی به ای 4 فوروارد منظورمه😅
-
بِهین بورس | Behinbourss
📊 کارنامه صادراتی سیمانی های بورس در بهار 1405 🤔بررسی امار معاملات رینگ صادراتی بورس کالا در سه ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که در این بازه زمانی، مجموع ارزش معاملات صادراتی شرکت های سیمانی به بیش از 54.39 میلیون دلار رسید. 🤔در میان شرکت های مختلف، پنج نماد توانستند بیشترین سهم از صادرات را به خود اختصاص دهند. نماد #سرود با ثبت فروش 11.71 میلیون دلاری در صدر این لیست ایستاده است. پس از ان نماد #سباقر با 9.18 میلیون دلار و #سپاها با 7.12 میلیون دلار در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. 🤔همچنین نمادهای #سمازن با 5.01 میلیون دلار و #ساروم با 4.39 میلیون دلار لیست پنج شرکت برتر صادراتی را تکمیل کرده اند. ✔️ لینک کانال در بله ✍ @Behinbourss | بِهین بورس https://ble.ir/Behinbourss
-
فسبزوار با این فروش بخواد برسه به پی به ای 4 دوبرابر شدن قیمت رو شاخشه