جزئیات خبر | تلگرام
بازگشت به خانه
کانال اتاق فکر نخبگان بورس | nokhbeganeboursechanel
۱۳:۱۰:۲۵ ۱۴۰۵/۰۴/۰۲

دوباره از رشد سهام جا نمانید در گوشه ای از مطلب قبل که به جهش احتمالی نقدینگی کشور طی یک سال گذشته (رشد احتمالی نزدیک به 70 درصدی نقدینگی) اشاره شده بود تاکید که «سهام خود را سفت بچسبید». واقعیت ماجرا اگر سناریو صلح برقرار باشد احتمالا بازار سهام بازدهی خارق العاده ای را تجربه می کند. شما اگر انتظار افت انتظارات تورمی در کوتاه مدت به واسطه اثر توافق را دارید باید منتظر کاهش نرخ بهره به دنبال ان باشید؛ خب خیلی تحلیل ساده ای است اگر بناست مثلا دو ماه دیگر قطعا نرخ بهره نزولی باشد کار تحلیلگر بازار پیشبینی این روند و خرید سهام است . در حالی که احتمالا مشابه سال های گذشته که خطاهای تحلیلی زیادی میان برخی از تحلیلگران بازار رخ داد گرچه این عده منتظرند تا شاید 5 تا 10 درصد پایین تر سهام را خرید کنند از یک رشد سنگین سهام جا می مانند. خیلی طبیعی است فارغ از اینکه در کوتاه مدت چه سیگنالی از نرخ بهره (اگر انتظار افت انتظارات تورمی وجود دارد نرخ بهره نزولی خواهد بود) یا حتی عملکرد شرکت ها (خیلی مشخص است که فصل بهار معیار مناسبی برای سنجش عملکرد شرکت ها در فصل های بعد نیست، جنگ بوده و محاصره دریایی در کنار کلی ریسک دیگر واقعا تحلیلگری می خواهد از روی بهار عملکرد یک سال اینده شرکت ها را قضاوت کند؟) سهام به پیشواز خوشبینی اینده برود. مسیله خیلی ساده است و نیاز به توضیح و تحلیل اضافی هم ندارد. اگر صلح برقرار و تحریم ها رفع شده باید منتظر جهش معنادار قیمت سهام به واسطه افزایش قیمت به درامد (pe) بازار سهام در میان مدت باشیم. اگر صلح ادامه دار است و یک تیم اقتصادی منطقی در دولت وجود دارد در میان مدت انتظارات تورمی افت می کند و به دنبال ان نرخ بهره افت می کند. بعید است تیم دولت به سرکوب مصنوعی نرخ ارز بپردازد بسیاری از همین عزیزانی که حالا در تیم اقتصادی دولت سمت رسمی دارند از مخالفان اصلی قیمت گذاری دستوری به خصوص در حوزه ارز هستند و با سرکوب مصنوعی ارز هم مخالف هستند. در چنین شرایطی که امید به اینده وجود دارد و قیمت به درامد شرکت ها در چنین سطوح پایینی (کمتر از 3 یا 4) قرار گرفته است قطعا باید انتظار جهش قیمت سهام را داشت. حالا شاید عده ای برای همان 5 تا 10 درصد تخفیف بیشتر روی قیمت سهام منتظر بمانند (به حراجی سهام دیروز اشاره شد) ولی خب ریسک زیادی انجام می دهند. درباره کلیت بازار نباید این جمله را گفت و سهام غیرارزنده هم در بازار زیاد است و صرفا در خصوص برخی از نمادها که پیش از این مطرح شده بود با اطمینان بیشتری می توان مطرح کرد که این نمادها به راحتی باید جهش محسوس سهام را در خواهند کرد. https://t.me/bourse_automation/25211 https://t.me/bourse_automation/25194

فالورها 903
تاثیر (Imp) 15.0
بازدید 15
لیست اخبار